Vážení uživatelé,
16. 8. 2020 budou služby Blog.cz a Galerie.cz ukončeny.
Děkujeme vám za společně strávené roky!
Zjistit více

Děkujeme ti Vašku

19. srpna 2019 v 7:31 | honza |  Pojeď se mnou
Eh, vezu révu z Burgund sem….
Je pátek 2.8. , k Hlaváku přistává bílá Setra s Poldou a Tomášem za volantem, garantem cesty je CK GEOPS, jedeme do krásné části Francie. Na tři vyčůrání jsme v Alsasku ! Obloha je modroučká, po pravici máme pohoří Vogézy , umytí a nasnídáni vyjíždíme do Belfortu. To už jsme ve Franche Comté a zdoláváme mohutnou pevnost postavenou panem Vaubanem. Ta odolala i masivnímu bombardování za Prusko francouzské války, dnes je v ní muzeum, my máme kliku, všude se pohybují vojáci a markytánky v dobových kostýmech, dnes tu vypukne velká sláva, bude se vzpomínat na události staré sto let! My ale musíme dál. Jedeme do Ronchamp porozjímat do kaple Notre Dame du Haut vysoko na kopci nad kdysi hornickým městem. Autorem běloskvoucí stavby je pan Le Corbusier! Fotečky nám budou závidět všichni, kteří jméno slavného architekta znají. Teď nás čeká putování vnitrozemìm. V Ils sur Doubs si na chvilku podupáváme na mostě přes průzračnou řeku a potom už jedeme pastvinami a lesy pohoří Jura. Máme totiž za lubem navštívit udírnu že sedmnáctého století ve vesnici Grandfontaine. Komu se poštěstí prohlédnout si tak staré selské prostředí s kulisou desítek nad námi zavěšených šunčiček? A ještě si můžeme zanakupovat v místním butiku. Dnes jsme ještě měli v plánu navštívit Besançon, ale už musíme odstavit bus, tak stavíme aspoň na předměstí u obchoďáku a kupujeme si vínečko a smraďochy na dva dny neb zítra je neděle a Frantíci budou mít všude zavřeno.
Odjíždíme za kuropění, máme dluh ze včerejška. Besançon leží v meandru řeky Doubs, na převysoké skále nad ním stojí hradby další Vaubanovy citadely, je to pěkná makačka se k ní v tom ranním vedru vyškrábat, ale odměnou nám jsou výhledy na město pod námi a na katedrálu svatého Jana. Mají tu i docela rozsáhlý areál římských vykopávek, narodili se zde bratří Lumiérové, vynálezci kinematografu a pan Victor Hugo. A je před námi půlden přírody. Jedeme údolím řeky Loue do Ornans a vyprávíme si o malíři Courbetovi, který svým skandálním obrazem pořádně rozčeřil svět pařížských maloměšťáků. A ejhle, ve městě je dnes trh s uměním všeho druhu, paráda! Dále sledujeme krásnou řeku až k jejímu prameni, to ovšem není žádný idylický čůrek, ale voda se valí z obřího jícnu jeskyně ! Naším dalším zastavením je památka UNESCO, umělé město Arc et Senans postavené Nicolasem Ledouxem v osmnácté století. Tady se mělo vyrobit tolik soli, že by pokryla veškeré potřeby místních a ještě by zbylo na královskou pokladnu. Dnes tu je muzeum architektových děl ve zmenšených maketách, krásná botanická zahrada a expozice historie výroby soli. V šest už vystupujeme v Dijonu, procházíme si historické centrum, na stěně baziliky Notre Dame si hladíme magickou sovičku, před vévodským palácem si dáváme rozchod, abychom si koupili zdejší vyhlášenou hořčici, cestou k busu ještě žasneme nad krásou katedrály svatého Benigna a jedeme bydlet.
Dnešní den nelze začít jinak než recitací. Nerudova Romance o Karlu IV. nám náramně pasuje ke krajině, kterou projíždíme. Mezi Dijonem s a Beaune se táhnou Côtes d'Or, jsou to nejkrásnější a nejvěhlasnější vinice na světě, co vesnice, to název světového vína. Samotné Beaune je rozkošné město s úžasným hospicem z patnáctého století, ta barevná střecha! A ty staré a mohutné lisy, a kostel Notre Dame, a ta spousta vinoték a vináren, však jsme také do jedné zapluli v úctyhodném počtu a dali si košt. V Turnus parkujeme přímo na břehu majestátní řeky Saôny a jdeme se podívat na další skvostné dílo lidských rukou, na baziliku svatého Philiberta. Čistě románská stavba má nečekaně světlý interiér, část rajské zahrady a okolo jsou výstavní prostory s obrazy, keramikou a spol. Teď nás čeká jízda fakt malebnou Burgundskou krajinkou . Vinice, kamenné vesnice s románskými kostelìky, bílé kravičky. Na kopci stojí pobořený hrad Brancion a pod ním jedna z těch vesniček a od kostelíka parádní rozhled na tu Bohem požehnanou zemi. Po pár kilometrech přijíždíme do Cluny . A zíráme na to, co zbylo z kdysi největšího opatství v zemi. I ty trosky vypadají neskutečně, lámeme si hlavy nad tím, jaká zloba či strach vedla ty bohabojné lidi, aby dílo, do kterého chodily generace jejich předků,za té jejich Revoluce šmahem zničili. Ještě si ale musíme pofotit jednu přírodní kuriozitu. Z nekonečných vinic tu ční k nebi ohromné skalisko, dnes archeologický areál, jmenuje se to tu Roche de Solutré . Bydlíme v Chalon sur Saône.
Po křupavé snídani a trochu pod mrakem jedeme do Autunu. Město založené císařem Augustem má římské divadlo, dodnes funkční, ale i katedrálu svatého Lazara s ostatky světce, hezký střed. To pravé dobrodrůžo nás ale čekalo v horách Morvan . Přijeli jsme za Kelty do oppida Bibracte dozvědět se v precizně udělaném muzeu o tom, jak a kdy žili. Potom následoval výlet na posvátnou horu Beuvray malým přibližovákem, leč cestu zpět našli jenom ti nejschopnější. Čekání na hlavního tuláka nás málem stálo změnu programu. Ale konec dobrý, všechno dobré, nakonec jsme ve Vezelay v bazilice Máří Magdaleny přenesení o mnoho století zpět. Je to naše poslední turistika, odtud už jenom dlouhý přejezd nekonečnými lány sklizeného obilí do Troyes. Zde naposledy bydlíme a velmi nevalně i společně večeříme.
Den poslední je tu, můžeme si pospat, začínáme v historickém středu kdysi přebohatého města, vždyť na jednom kilometru tu mají sedm ohromných kostelů. Posuďte sami zprava doleva :Nicais, Petr, Urban, Jan, Máří Magdaléna Pantaleon a Roch, a mezi nimi hrázděné domy a krytá a voňavá tržnice! Když už jsme u toho hrázdění což takhle si dát i jeden kostelík? V obci Longsols ho mají, a jakého fešáka ! V Epernay jsme hosty šampaňského sklepa rodiny Castellanů. Chodíme mezi těmi miliony lahví a dozvídáme se vše o výrobě a distribuci tohoto všeobecně milovaného moku. V Remeši parkujeme přímo za katedrálou, chvíli putujeme společně po památkách, nakonec nás rozpráší místní Monoprix, přece nepřijedeme domů s prázdnou. A o je vlastně konec našeho cestování, teď už jen dlouhá cesta domů. Tak ať vám to cestuje i nadále, váš Honza

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.