Vážení uživatelé,
16. 8. 2020 budou služby Blog.cz a Galerie.cz ukončeny.
Děkujeme vám za společně strávené roky!
Zjistit více

Paříž po požáru

29. dubna 2019 v 13:48 | honza |  Pojeď se mnou

Letošní Velikonoce se asi budou od těch předešlých sakramentsky lišit. Není to ještě ani týden co město postihlo neuvěřitelné neštěstí . Katedrála Notre-Dame v pondělí vzplála z dosud nevyjasněných důvodů. Sakrální stavba, prastarý symbol Paříže, budova stavěná od dvanáctého století, která přežila války, mory a revoluce, je náhle v troskách. Neuvěřitelně rychle se šířící požár zlikvidoval osm set let staré dubové trámoví, střecha se propadla do interiéru, zřítila se i téměř stometrová věž nad transeptem a proudy vody z hasičských stříkaček dílo zkázy dokonaly. Je pátek 19.4.2019 a my , spolu s CK Plustour , se na tu hrůzu jedeme podívat. Oranžový Bus firmy Mirobus s Petrem a Milanem za volantem , dlouhatánská cesta před námi. Ale svátky jsou milosrdné, vše je dobře průjezdné a v šest ráno jsme přesně tam, kde jsme chtěli být. Na poslední pumpě před Paříží si "čechráme peří" a jdeme na to ! Katedrálu vidíme napřed v siluetě z mostu Austerlitz, vypadá jako dort, kterému někdo ušmikl vršek. A zblízka teprve zíráme na to dílo zkázy, prohořelé lešení a absence té subtilní věžičky , obnažené zvonice, ale už i jeřáby a stavební ruch. Protože je sobota, nelze nic plánovat. Všechny mosty jsou zablokované , čeká se další pochod " žlutých vest" a demolice té pařížské atmosféry. Je to další smutný dojem i navzdory senzačnímu počasí. Prokličkovali jsme se na Trocadéro , vyfotili si Eiffelovkou dokud ještě stojí a sestoupili jsme do toho šíleného brableniště . Ale stihli jsme vše , Paříž pod námi je nekonečně bílá a my se můžeme těšit, že celou řadu památek navštívíme. Musíme se ale přesouvat po svých, metro nejezdí ! Jdeme si odpočinout na loď a vsedě si vychutnáváme město, které líně plyne okolo nás. A je tu další turistika. Do Louvru jdeme chvíli ve stínu kaštanů a potom po náplavce, na které zrovinka probíhá trh starožitností! Konečně jsme u té skleněné pyramidy, fronta je snesitelná, uvnitř ovšem hlava na hlavě . Už jsme fakt utahaní , ještě ale musíme zmobilizovat zbytky sil a dojít na Place St Michel, to je jediné místo, odkud se na Trocadéro k našemu busu můžeme přepravit. Tady ale jdou žerty stranou. Napřed ztracení klienti a jejich cesta "taxálem" do vzdáleného hotelu za pěkný balík, potom v metru oloupená naše ženuška s dobrým koncem. Zaplaťpánbu, nakonec bydlíme v moc pěkném hotelu Campanile ve čtvrti Montesson.
Po snídani ,už zabaleni, sedáme na své sedačky a jedeme do té futuristiké čtvrti La Défense. A máme kliku, do těch skleněných ploch svítí ranní sluníčko, paráda ! Část cestovatelů odjíždí do Disneylandu, my, pozůstalí ,míříme k Lucemburské zahradě. Procházka pod kaštany až ke stejnojmennému paláci Kateřiny Medicejské je velepříjemná, fotíme si Panthéon a vykračujeme si po Bulmiši okolo Sorbonny a zbytků římských lázní do změti uliček s bistry, kafírnami a hospůdkami, a protože je poledne, ukájíme hlad i chuť. Katedrála je v obklíčení lovců obrázků, kavárny okolo praskají ve švech, život jde dál. Před námi je dnešní první cesta metrem, jedeme pod kopec Montmartre. Po včerejší neblahé zkušenosti s kapsářem máme všichni batohy pěkně na břiše, narvaným vlakem a na dvakrát se ocitáme přímo pod Moulin Rouge ! A užíváme si legraci na fukaru z metra, holky obdařené bujnými kšticemi budou mít fotečky z kategorie záviděníhodných . Je před námi výstup na vrchol kopce , pardon hory . Na vrcholku je každý kdo není v metru , prodíráme se těmi zástupy okolo náměstí Tertre k bazilice Sacré Coeur , zrovna probíhá hodobožová mše , máme volno a jdeme se ponořit do toho světa suvenýrů, triček, palačinek a vínečka. Sraz je dole v parku u kolotoče, znovu do metra , tentokrát si jedeme odškrtnout Vítězný oblouk. Nechutná fronta u kasy , jde se aspoň ke hrobu neznámého vojína, luštíme nápisy , o to víc času máme na courání po nejslavnější ulici na světě, po Champs Elysées. Teď je před námi večeře v Latinské čtvrti, někdo půjde samostatně , je tu ale i skupina, která touží po gastronomických zážitcích, máme rezervaci v restauraci Le Latin. Hoši číšníci okolo nás kmitali, roznosili celou škálu jídelníčku, pro zajímavost žáby to nandaly šnekům 9:2 ! A jedeme naposledy metrem rozloučit se s Paříží pohledem ze střechy montparnasského mrakodrapu. Město svítí asi milionem světýlek, je to moc hezká tečka za tím naším dvoudenním putováním . Tak zase někdy příště, ahoj váš Honza

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.