Vážení uživatelé,
16. 8. 2020 budou služby Blog.cz a Galerie.cz ukončeny.
Děkujeme vám za společně strávené roky!
Zjistit více

gympl

9. září 2018 v 15:19 | honza |  Pojeď se mnou
Gympl
Ústí nad Orlicí
Gympl z tohoto pěkného města se nemůže nastěhovat do rekonstruovaných částí , výuka se odkládá , hurá do Paříže ! Za volantem Bovy se střídají Pepa s Vítkem , bus je naplněný po okraj a uhání s námi přes Prahu a okolo Plzně pěkně k hranicím . "Zhasnutým" Německem projíždíme bez zádrhelů a krátce po šesté už si čistíme zuby na poslední pumpě před Pařîží . Provoz do jindy zasekaného města je dnes příjemně plynulý , míjíme Mitterandovu knihovnu , pyramidu v parku Bercy , po levém břehu už můžeme obdivovat slovutnou krásu katedrály Notre Dame , tečujeme Latinskou čtvrť a už tu je Pont Neuf , což v jazyce Franků znamená most Nový , i když je mezi mosty v Paříži tím suverénně nejstarším . Na protějším břehu máme obrovitý Louvre , na tom našem zase muzeum Orsay , sem se ještě dnes vrátíme , a už konečně vidíme " Starou dámu ", jak Frantíci mazlivě přezdívají tu fantastickou věž pana Gustava Eiffela. Vystupujeme na Martových polích a jdeme k nové vstupní bráně na staveniště , kde stále ještě probíhají práce na skleněné stěně kolem dokola , které trvají už déle než vlastní stavba toho třísetmetrového kolosu . Je pod mrakem , ale pohled z té výšky na překvapivě světlé , nekonečné město pod námi je fascinující ! Do přístaviště společnosti Bateaux Mouches je to dvacetiminutová procházka , usedáme na palubu lodi a necháváme se sunout po hladině Seiny prostředkem města , kterého se už pomalu přestáváme bát . Pod kaštany kráčíme k načančanému mostu Alexandra III. a za chvíli už jsme před bývalou budovou Orleánského nádraží , dnes v ní sídlí Musée Orsay , jedna ze světově nejvyhledávanějších pinakoték . A že je na co koukat ! Vždyť my patříme k těm šťastlivcům , kteří si mohou zblízka a v klidu prohlédnout díla takových mistrů štětců , jakými byli pánové Monet , Manet , Renoir , Van Gogh a další . Po tomto velekulturním zážitku se scházíme u našeho kovového nosorožce a přecházíme po lávce pro pěší do úžasně nakvetlých Tuilerijských zahrad . Jimi se dojde k Louvru , ale protože to s dávkou kultury pro dnešek nehodláme přehánět , jdeme si zatím prohlédnout podzemní zázemí nejvyhledávanějšího muzea na světě . A taky poprvé jedeme metrem ! Na jeden přestup na Lyonském nádraží se přesouváme do čtvrti Bercy a hup ! Jsme v našem busu a unavení jedeme vstříc našim postýlkám a sprchám hotelu Formule jedna v končinách , které se nazývají Villemomble .
Po snídani se vracíme do centra okoštovat konečně město samotné . Vždyť doposud jsme byli na atrakcích , tep velkoměsta nám zatím unikal . Z okének busu sledujeme ten jitřní cvrkot obchodníků a hospodských , jedeme totiž od Place Nation k Bastile , tady to fakt tepe . Na druhém břehu potom vystupujeme u mohutného Pantheonu s ostatky velkých francouzských mužů a sestupujeme zadem uličkami ke katedrále Notre Dame . Za chvíli jsme uvnitř chrámu spolu s davem zvědavců , a jakoby nás pánbíček měl rád , zrovna v tu chvíli se rozpršelo ! Sraz máme pod ocasem koně Karla Velikého a už zase suchou nohou si vykračujeme světem hospod a kaváren na levém břehu , míjíme zbytky římských lázní , slovutnou Sorbonu a najednou jsme v oáze klidu v Luxemburské zahradě . Nad námi už je modro , to je dobře , ta záplava kytek se nám náramně dobře fotí . A jsme zpátky v busu a načínáme naše putování z jiného soudku . Po té květinové idylce stojíme s asi tisícovkou dalších nebožáků v klikatící se frontě na nádvoří ve Versailles . Ale nakonec jsme uvnitř a máme tak možnost užasnout nad sebeprezentací jednoho panovníka - krále Slunce Ludvíka XIV . Okázalá nádhera vypovídá dostatečně o způsobu života na dvoře tehdy nejmocnějšího panovníka Evropy . Ještě ale náš den nekončí , z toho Velkého století se přesouváme do moderní současnosti , jsme mezi skleněnými mrakodrapy čtvrti La Défense . Večerní sluníčko nám všechny ty lesklé plochy krásně nasvítilo , i jsme si hezky zanakupovali a už je před námi pouze návrat do hotelu pátečně auty narvanou dálnicí.
Poslední snídaně , balení a nakládání , v půl deváté opouštíme nás dočasný domov . Je kouzelné ránko , prázdnými silnicemi jsme za chvíli u Louvru . Je to tak dobře , fronta se teprve formuje , za půl hodiny bude hůř . Noříme se do toho muzejního bludiště , na prohlídku máme skoro dvě hodiny . Abychom si Paříž užili " do poslední mrtě " , jdeme se ještě mrknout do parku Palais Royale hnedle vedle slavné Comédie française a dál potom do míst , kde stávaly haly tržnice , která živila celou metropoli . Dnes je tu podzemní město nadupané kšefty všeho druhu . Už jenom přes ulici stojí slavný kulturák " Pompidou" , a my chápeme , proč nadzvihl tolik staromilců . Společné foto se dělá před roztomile prdlou fontánou Stravinskij s kulisou gotického kostela . U katedrály si dáváme volno a jdeme na metro . A tady začíná dobrodrůžo . Narvané vlaky jezdí v osmiminutovych intervalech , nejsme schopni se do nich dostat najednou , jedeme po skupinách a aby té legrace bylo víc , podělalo se signalizační zařízení a nastal totální kolaps . Čast nás vystoupila na místě určení , ale dvě partičky musely vystoupit na trase a pochopitelně každá jinde ! Ale konec dobrý , všechno dobré , jsme opět pohromadě a můžeme si vystoupat na kopec Montmartre k dominantní bazilice Sacré Coeur na jeho vrcholu . A jsme znovu v metru , bez problémů se dostáváme na Champs Elysées k Vítěznému oblouku , zrovna se u něho šikují stařečci v uniformách k nějaké parádě . Metrem , jak jinak , se přemisťujeme do Latinské čtvrti a je před námi večeře . Pětadvacet odvážlivců rozšířilo rodinu žabožroutů , šnekožroutů a mušložroutů ! Úplné finále na nás ale čeká na střeše montparnasského mrakodrapu . To nekonečné město , ve kterém jsme strávili krásné tři dny , je rozsvícené , všechny památky mají svou vlastní iluminaci , nejkrásnější je ale stejně Eiffelovka a ta když se v deset rozbliká tisícovkou žárovek , nám dává " pápá" , ráda vás znovu uvidím ! A já taky , ahoj váš Honza
Pařížská cibulačka
· Na oleji osmaž dohněda na kolečka nakrájené cibule . Uvař silný vývar z kostí a zeleniny , osmaž na plátky nakrájenou bagetu . Do zapékací misky dej osmaženou cibuli , opepři ji , zalij vývarem a přidej půl skleničky bílého vína , navrch poklaď topinky a celé zasyp nastrouhaným eidamem . Dej zapéct do trouby , až sýr zezlátne, podávej .

Rychlá odpověď

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.