Vážení uživatelé,
16. 8. 2020 budou služby Blog.cz a Galerie.cz ukončeny.
Děkujeme vám za společně strávené roky!
Zjistit více

GNA

23. září 2018 v 8:56 | honza |  Pojeď se mnou
Ta záhadná zkratka znamená Gymnázium nad Alejí , sídlí v Praze na Petřinách a rozhodlo se vyjez za zážitka vpravdě nevšedními .
. Je pondělí 17.9. 2018, nekřesťanská šestá hodina ranní , jede se do Německa , Francie , Švýcarska a znovu do Němec . Ale pěkně popořádku . Dopravci se jmenují Lenet , jsou to GNA
Ta záhadná zkratka znamená Gymnázium nad Alejí , sídlí v Praze na Petřinách a rozhodlo se vyjet za zážitky vpravdě nevšedními . Je pondělí 17.9. 2018, nekřesťanská šestá hodina ranní , jede se do Německa , Francie , Švýcarska a znovu do Němec . Ale pěkně popořádku . Dopravci se jmenují Lenet , jsou to Tomáš s Vasylem a přijeli z Varů . Na Rozvadově snídaně u Donaldů a potom chceme dorazit do místa našeho prvního zastavení , do Spayeru , non stop . Ale ouha ! Německá dálnice se opravuje , párkrát stojíme v kolonách , ale nakonec parkujeme u Muzea IMAX a jde se na prohlídku technikálií . Venku jsou ty obrovité exponáty jako třeba Jumbo , Antonov , lodě a ponorka , uvnitř potom expozice , která je určena pro velké i malé kluky , ale to je takový výraz , který patří pochopitelně i holkám . Zbylo i trochu času na procházku starým městem , vždyť se tu pyšní úžasnou katedrálou z červeného pískovce , je přímo krystalicky románská a nádherně prázdná , vše vyniká v původní kráse . A navíc , právě tady si bral děcko Karel IV . za manželku také holčinu Blanku z Valois ! A potom jedeme zkratkou , vpravo Vogézy , do Štrasburku . Abychom nemuseli nervózně koukat na hodinky , začínáme ubytováním ve zcela novém hotelu Premiére classe na okraji města a teprve poté vyrážíme za zážitky . Štrasburk je nesmírně živé město , je kouzelný podvečer , všude mraky lidí , hospody přímo přetékají a katedrála Notre Dame je sice už zavřená , leč zato přímo fantasticky nasvícená zapadajícím sluncem . My nasedáme na loď společnosti Promenades en Bateau a plujeme si to po řece Ill oklo hrázděných domů , starých kostelů , ale i paláců , komentář nám jde pěkně do sluchátek a ten náš " šíf" zajíždí až k budovám evropských politických institucí . V pelíškách jsme těsně před desátou .
Po dobré snídani nakládáme , je před námi výlet do Švýcarska. Ale napřed musíme projet celým Alsaskem a je to paráda . Ty hory vpravo jsou Vogézy , od půlky jsou zalesněné a na kopcích stojí hrady , třeba Ramstein nebo Haut Königsburg , a tam, kde nejsou lesy , roste vinná réva . Jsme v kraji věhlasných víneček. Pod vinohrady jsou vesnice a městečka s hrázděnými domy a záplavou muškátů a nad tou nádherou krouží čápi . Ale to všechno nevidíme , leč teď už víme , že tomu tak je . To viditelné vpravo je Colmar , nejdražší drahokam na alsaském diadému . Těsně před Basilejí přejíždíme hranici se Švýcarskem , krajina se dramaticky mění , jsme v horách , na loukách krávy , i města , která míjíme , jsou jiná . Před polednem už čůráme v Bernu , fotíme si medvědárium se třemi kousky huňáčů a jdeme přes most Nydeggbrücke do uliček starého města . To je ideální při mizerném počasí , neb je celé v podloubí . My ale máme krásně , i tak si to tu užíváme . Katedrála , strážní věže , radnice s podloubím i v patře , Bundeshaus , sídlo švýcarského parlamentu , to vše je hluboko pod námi obklíčeno čisťoučce modroučkou řekou Aare . Náš program ovšem pokračuje , jedeme mlsat ! Po hodince jízdy vjíždíme do velehor , fakt ty kopce kolem nás už vzbuzují úctu , parkujeme v Broku u továrny Nestlè . Vyrábí se tu několik druhů čokolády značky Cailler a my máme šanci se velmi didakticky dozvědět vše , co se týká okolností jejího vzniku . Ochutnávka je nečekaně velkorysá , následuje nákup v místním butiku a přesun do nedaleké vesnice Gruyère , se sluchátky u ucha se kocháme češtinou , kravička Třešínka nás provádí celým procesem výroby tohoto světového sýra . Sjíždíme k nekonečnému jezeru Leman , my mu říkáme Ženevské , míjíme olympijské Lausanne a ubytováváme se na francouzské straně Ženevy opět v Premierce .
Dnes máme před sebou sice jednoduchý , avšak velenáročný program . Nedaleko od hotelu je CERN . Ano je to ten urychlovač částic , kolektivní dílo mnoha zemí včetně té naší , vždyť všichni užíváme technologie , na jejichž vylepšování se tu pracuje . Začínáme v Glóbu , obrovské polokouli pokryté dřevěnými rošty , uvnitř je interaktivní dvorana , kde si šikulové mohou vyzkoušet a ověřit všechny ty fyzikální zákonitosti o vzniku a pohybu částic . Nedaleko je mikrokosmos , tam je ta " roura" rozpitvaná a zase se ti , kteří tomu hoví, mohou vydat do světa protonů a neutronů . Celý ten areál zaměstnává nepředstavitelnou masu lidi , ti se musí někde najíst a my máme to privilegium nandat si v ohromné jídelně na talíř to co oni . Odpoledne ještě popojíždíme naším busem po areálu a již s místním průvodcem se účastníme prohlídek a přednášek tam , kam se normální smrtelník jen tak nepodívá . Přejezd do Ženevy je nekonečný , tisíce aut a všechna naším směrem . Ale nakonec parkujeme u památníku ženevských měšťanů a jdeme si zakličkovat do uliček starého města . Katedrála svatého Petra je ukázkou přechodu od slohu románského ke gotickému , na nádvoří středověké radnice se dozvídáme , že právě tady vznikla Ženevská konvence , hned naproti je Arsenal s děly z Napoleonských válek , a kličkujeme dolů a jsme na hlavní třídě a stíháme ještě otevřený supermarket Coop , musíme se zásobit na cestu , noční přejezd bude nekonečný . Nad Ženevou se stmívá , parníky troubí , vodotrysk netryská , ruch neutichá a my se vydáváme do Mnichova .
· Pokud nezastavíte po čtyřech hodinách jízdy u pumpy v St Gallen , máte další šanci až šedesát kilometrů před Mnichovem ! Ale přežili jsme a do bavorské metropole jsme do klouzali dosud neprobuzeným městem těsně před šestou a zaparkovali na ulici u Deutsches Muzea . Ještě hodinka spánku a jde se na průzkum Altstadtu . Vstupní brána , Stará radnice , Nová na Marienplatzu , Frauenkirche a Rezidenční čtvrť a vracíme se kvůli návštěvě největšího technického muzea na světě . Munumentalistická budova z roku 1925 je naplněna technickými disciplínami s pedanticky německou důkladností , ale klobouk dolů , kdo chce , ten si tu užije . A máme volno , a protože už město známe , žádné bobky , jde se courat ! Odjíždíme načas a v Praze jsme též tak , jak jsme si předsevzali . Tak zase někdy příště ! Ahoj průvodce Honza

Komu:
honzaflegl@post.cz

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.