Vážení uživatelé,
16. 8. 2020 budou služby Blog.cz a Galerie.cz ukončeny.
Děkujeme vám za společně strávené roky!
Zjistit více

Dobří holubi

27. srpna 2018 v 11:31 | honza |  Pojeď se mnou
Dobří holubi na Hlaváku
No fakt , tolik známých váří , tolik srdečných úsměvů před sedmou večer ! Jsou to klienti GEOPSU , kteří neváhají sdílet nepohodlí busu s vidinou zážitků z kategorie nezapomenutelných . Je úterý 21.8. , jedeme do Normandie . Bus je fialová Setra s Pavlem a Vaškem za volantem , nabíráme ještě dva Plzeňáky a uháníme k hranici . Průjezd Německem je bezproblémový , to samé platí i pro Francii , na dvě čůrpauzy můžeme začít realizovat program prvního dne . Abychom se vyhnuli dopoledním masakrům v Paříži , volíme severní cestu , sice pomalejší leč mnohem plynulejší . Z Remeše míříme na Soissons , poté Compiegne , Beauvais , Gisors a šup ! Máme tři čtvrtě hodinku k dobru proti oficiálnímu itineráři . Jsme totiž v Giverny , u růžového domečku se zelenými okenicemi v kouzelné květinové zahradě . Dům zakoupil v roce 1883 pan Claude Monet , zvelebil jej , vytvořil si tu ateliér , obklopil se věcmi , které měl rád , hlavně japonskými tisky , ze zahrady udělal kvetoucí fantazii a aby toho nebylo málo , přikoupil pozemek s řekou Eupt a stvořil na něm variantu japonské zahrady s jezerem , můstky , bambusy , smutečními vrbami , ale hlavně s hladinou plnou bíle a červeně nakvetlými lekníny . Nádhera ! Asi půl hodiny jízdy stačí k tomu , abychom si zacestovali v čase a octli se ve století dvanáctém . Richard Lví Srdce právě obdivně hledí na svůj výtvor - hrad Gaillard . Postavil jej za pouhý rok a měl být nedobytný . Jenže . Ledva zesnul , jeho bratr Jan hrad neubránil a Francouzi jej zdolali tou nejsmrdutější cestou , přes latríny ! A my si fotíme ty masivní trosky nad meandry Seiny . Den ještě nekončí , bus opouštíme v Rouenu u řeky a jdeme se mrknout na kostel St Maclou . Je obklíčený ze všech stran hrázděnými domy , interier je velice strohý . Morové pohřebiště Aitre de St Maclou je v totálnî rekonstrukci , pokračujeme ke kostelu St Ouen . Ten je kamenným svědkem slávy vévodství , které co do rozsahu a organizace nemělo tenkrát obdoby . U katedrály chápeme , proč její fasádu malíř Monet tolikrát ztvárnil . Je jakoby z kamenného krajkoví . A máme volno , v uličce pod orlojem je živo , zapojujeme se a u kostela Johanky z Arcu se znovu scházíme a společnê jdeme na nádraží a příměstskými vláčkem se přesouváme do našeho hotelu.
Ryba v křenovém sosu
Rybí podkovy osol a obal v hladké mouce smíchané s mletým novým kořením . Opeč na másle a vyskládej do pekáčku na pečící papír . Zalij smetanou , deset minut zapékej v rozpálené troubě , na dalších deset minut zasyp strouhaným křenem a dopeč .
Hotýlek se jmenuje v překladu "Snídaně" a nutno podotknout, že dostál svému názvu, krom obvyklé nabídky máme ještě sýreček a šunčičku ! Míříme vnbitrozemím k moři. Ach, ty jejich bokáže ! Statky ohraničené metrovými valy, na nich staletá dubiska s vytaženými kořeny a jinak všude pole se sklizeným lnem. Vystupujeme ve vesnici Veule les Roses. Přicházíme k prameni řeky Veule, je to jakýsi močál celý porostlý řeřichou, po pár meterech už je to slušný tok a my kráčíme po proudu kolem půvabných chalup s doškovými střechami až k jeho ústí do moře ! Komu se tohle může přihodit ? 5eka totiž měří pouhých dvanáct set metrů ! Moře, vlastně Kanál La Manche, je zelinkavé, kam oko dohlédne ty krásné, křídové útesy a na hladině plachetnice, mňam ! Vracíme se v protisměru a míříme do Fécamp. Rybářský přístav proslavený lovem tresek a sleďů je dnes letoviskem, my začínáme v novogotickém paláci Alexandra le Grand. V patře jsou sbírky obrazů, předmětů ze slonoviny, starých zámků, dole v suterénu můžeme částečně rozklíčovat složení místní Benediktýnky, ale jeno částečně, další byliny nám jsou zatajeny. Kolem prastarých sudů a destilačních mašin z mědi se dojde do degustační místnosti, košt máme v ceně vstupenky. Na promenádě u moře to fičí, rackové se nám chechtají a loudí, ale ty pohledy ! A ještě lepší podívanou nám poskytne nedaleký Etretat, lázně z kraje minulého století, domy s masivním hrázděním, jediná ulice plná lidí, moře je rachotivé, vpravo i vlevo ty známé útesy a všude voní palačinky. Den u moře už končí, vracíme se přes Allouville, vesničku, kde mají tisíciletý dub s kostelíkem v koruně. Ale mají tu i retro hospodu, v ní paní Dominiku a my jí děláme nečekanou tržbu, klopíme do sebe calvados ! Ještě krátká fotozastávka u pomníku na Latham 47, dvouplošník, který odlétl zachránit ztroskotanou vzducholoď Italia, leč nedolétl.V Rouenu je avízovaná světelná , na fasádě katedrály se mají promítat všechny Monetovy variace, ale ne a ne se setmít, vzdáváme to a jedeme domů.
Sobí " lejno "
Maso v celku / kotle tu , krkovici , krůtu .../ osol , opepři a potři dijonskou hořčicí , vlož do pekáčku , do dvou třetin zalij šlehačkou , přidej rozkrájené jablko a dvě palice neoloupaného česneku , přikryj alobalem a dej do trouby péct na hodinu a půl na 180. Maso vyndej a naporcuj , omáčku propasíruj a podávej s knedlíkem 4-3-2-1
Loučíme se s naším hotýlek křupavou a drobivou snídaní a jedeme poznávat . Zastavení první je přímo na břehu Seiny . Jsme totiž v přívozu a plujeme si to přes mohutnou řeku a po silničce kráčíme k tomu , co zbylo z kdysi mohutného a věhlasného opatství Jumiége . Normani jej nejprve zdecimovali , s přijetím křesťanství ho opravili a učinili z něho duchovní centrum celého vévodství , přežilo reformy , ale nepřežilo běsnění té jejich Revoluce , fotíme si " střeva" budov , ale i to , co zůstalo , je dechberoucí . Stejně úžasná je ale i projížďka po Route des Chaumiers , což znamená cesta Došků . Hrázděné domy s doškovými střechami , na nich kosatce , zahrady s jabloněmi , fakt paráda ! Potom máme na pořadu dne dva super mosty . Tím prvním je Tankarvilský , zavěšený na nosných lanech nad řečištěm hluboko pod námi , tím druhým je Pont de Normandie , veledílo francouzských inženýrů . Děláme půlhodinovou pauzu , fotit můžeme z rampy , za chvíli už jako mravenečci šplháne nahoru a sjíždíme do roztomilého přístavu Honfleur . Kdysi přístav pirátský , dnes prvoligová turistická atraktivita , břidlicové domy , stará strážnice , dřevěný kostel svaté Kateřiny a jinak hospoda na hospodě a všechny voní po pečených rybách . Musíme se ale pohnout dál . Ještě nám chybí prohlídka Caen - metropole kraje Calvados . Parkujeme přímo pod katedrálou svatého Petra , jdeme se na město mrknout z hradeb hradu Viléma Dobyvatelé . Jsme totiž v jeho sídelním městě , za to , že si vzal za ženu svou sestřenici Matyldu , uložil papež oběma jako pokání vystavět dvě opatství - Mužské a Ženské , obě v gigantických rozměrech . Bydlíme v hotelu B&B .
Crépioux
Jeden hrnek hladké mouky smíchej s hrnkem plnotučného mléka , přidej dvě vejce , sušené droždí a špetku soli a umíchej lívancové těsto . V kastrolku nech zkaramelizovat nakrájená jablka . Na máslem vymaštěnou pánev nalij polovinu těsta , pokryj jablky a zalij zbytkem těsta . Přikryj druhou , stejně velkou pánví . Peč až do zezlátnutí spodku , pánve šikovně otoč a dopeč z druhé strany .
Normandský štrůdl
Jedno máslo / heru / , jeden tvaroh a čtvrt kila hladké mouky spoj v těsto , zabal do fólie a dej do lednice ztuhnout . Rozděl na poloviny a z každé vyválej plát , pokryj jablky s cukrem a skořicí a zaviň do šálu . Potři vejcem a dej péct dozlatova do trouby .
Oba pokrmy klidně dělej i naslano !
Ráno máme trochu naspěch , snídaně se podává až od půl osmé , a my musíme být v Arromanches v muzeu Vylodění už v devět ! Ale stíháme , přijeli jsme načas a začínáme úžasným filmem v češtině o stavbě Morušového přístavu a prohlídkou muzea . Z okolních kopců máme vyloďovací pláže jako na dlani , moře je živé , zbytky kesonů trčí z vln . Ještě nás čeká krátký přesun do Colleville , tady krváceli američtí kluci , hřbitov je plný sešikovaných bílých křížů . Z toho až běhá mráz po zádech ! Cestou do Bayeux zastavujeme u ohromného obchoďáku Leclerq a nakupujeme si dobroty domů . Odstavujeme na devět hodin náš bus , řidiči míří do hotelu a my do Institutu Viléma Dobyvatele podívat se na světový unikát. Čísi přešikovné ruce vyšily do sedmdesáti metrového plátna " komiks" o tom , co předcházelo bitvě u Hastings 1066 a co následovalo po ní . Strhující příběh má osmapadesát obrazů , je zaplněn postavami v pohybu , spoustou koní a dalších zvířat , a to , prosím , vzniklo již deset let po události ! V Bayeux mají také naprosto úžasnou katedrálu Notre Dame a Memorial na památku událostem z června 44 , to vše ještě chceme vidět , potom nás čeká společná večeře. Muzeum Bitvy o Normandii je jedním slovem fantastické ! Ale už je čas večeře , obsazujeme první patro v kouzelné retrohospodě Assiette Normande a pochutnáváme si na terince z vepříka , na krůtě na smetaně a na jablčném koláči se zmrzkou . Po desáté sedáme do pelíškü v našem busu a je před námi předlouhá cesta domů . Tak zase někdy příště , stávající i budoucí holoubci , ahoj Honza
Sálát cauchois
Uvařené a na plátky nakrájené brambory smíchej s ořezanou a na kostičky nakrájenou kůrou z camembertu , přidej najemno nakrájený řapíkatý celer , crème freche a lžičku dijonské hořčice , osol , opepři a zakápni citrónovou šťávou . Promíchej a na talíři ozdob nudličkami šunky a plátky tvrdých hlaviček syrových žampionů .
Řeřichová polévka
Spař v horké vodě listy řeřichy / rukoly , srdíček salátu , špenátu / a dej je vychladit do studené vody . Na másle v hrnci opeč do sklovita na jemno nakrájenou šalotku , zapraš lžící hladké mouky a usmaž světlou jíšku . Zalij zeleninových vývarem a vlož listy zeleniny . Přidej okrájený camembert a vše provař 20 minut . Rozmixuj tyčovým mixérem , nalij do misek , do každé porce dej navrch lžičku zakysané smetany několik kostiček krutónků .

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.